Living for the weekend - Reisverslag uit Thalang, Thailand van Lysanne Scheijbeler - WaarBenJij.nu Living for the weekend - Reisverslag uit Thalang, Thailand van Lysanne Scheijbeler - WaarBenJij.nu

Living for the weekend

Blijf op de hoogte en volg Lysanne

04 November 2016 | Thailand, Thalang

Sabaidee ka!

Het is alweer even geleden dat ik voor het laatst een blog heb geschreven. Hoog tijd voor een update! De laatste 3 weken zijn snel gegaan, ik heb veel meegemaakt. Wederom waren er ups en downs. Het is hier niet altijd even makkelijk geweest, maar ik zal jullie proberen op chronologisch volgorde mee te nemen in mn verhaal!

Allereerst wil ik jullie graag vertellen over het overlijden van de koning, iets wat jullie vast al gehoord hebben. Koning Bhumibol overleed op 13 Oktober, een sombere dag voor alle Thaise mensen. Ik denk dat wij als Nederlanders nooit zullen en kunnen begrijpen wat een verdriet dit voor iedereen is. Ikzelf ook niet! Ik was op het moment dat het op het nieuws kwam niet aan het werk, maar ik zat te eten in een restaurantje. Op het eerste gezicht veranderde er niet veel totdat ik 100en berichten in de groepsapp en Facebook voorbij zag komen van huilende emoji's en gifs en alles werd zwart.
De rouwperiode is 1 jaar, in het jaar mogen er geen uitgebreide feesten worden gegeven en is de meest gebruikelijke kleur zwart wit of grijs.
De eerste paar dagen waren erg heftig. Feesten werden afgezegd in het hotel (inclusief een trouwerij van Chinezen) er werd een dag geen alcohol geschonken en mensen waren erg verdrietig. Overal waar je keek was zwart, rouw berichten en nieuws over de crematie. Het was letterlijk niks anders wat je op tv zag voor een week.
Het enige wat ik kon doen was voornamelijk niks verkeerds zeggen, mezelf respectvol gedragen en verder op de achtergrond houden. Ik was benieuwd hoe lang alles zou duren, en dat viel (gelukkig) mee. Na de eerste week keerde alles redelijk terug naar normaal. Natuurlijk is alles nog zwart (nog wel een jaar denk ik) en zijn mensen somber gekleed, maar hier in Phuket is alles alweer open zoals gewoonlijk. Mensen zullen toch hun geld moeten blijven verdienen... En de belangrijkste inkomsten bon is toerisme.

Volgens mij kan ik ondertussen officiëel zeggen dat ik ingeburgerd ben in Renaissance. Ik ken iedereen bijna bij naam en ik kan mn weg door het bedrijf aardig vinden. Het werk gaat eigenlijk best wel goed. Nu ik meer leer krijg ik ook meer verantwoordelijkheid en daardoor krijg ik ook weleens wat vaker op mn flikker als ik iets ben vergeten of fout doe. Maar dat geeft allemaal niet, want dat hoort erbij. De bezettingsgraad van het hotel is langzaam maar zeker aan het stijgen en het wordt drukker en drukker. Dit is een goede mentale voorbereiding voor als het straks in december hoog seizoen is. Maar het betekent wel dat we allemaal KEIHARD moeten werken. Nou ben ik daar gelukkig niet vies van. Op het moment loopt het regenseizoen ten einde en ik kan niet wachten tot dat het straks lekker zonnig is elke dag. Ondanks het feit dat ik waarschijnlijk ga smelten van de hitte in mn zwarte outfit. Bring it on!!

Ik ben niet alleen naar Thailand gekomen om te werken maar ook om mijn management stage opdracht te doen. En dat gaat eigenlijk best wel goed. Ik heb een erg leuke opdracht gekregen van de General manager van Renaissance (een Nederlander ook!), iets anders als waar ik op had gesolliciteerd, maar zeker zo interessant en iets meer... Challenging. Ik ga een advies plan schrijven om de algemene tevredenheid van de gasten van een 7 gemiddeld naar een 8 te brengen. Dus hoe kunnen de gasten nog meer het luxe gevoel ervaren? En wat willen de gasten eigenlijk überhaupt?? Wat zijn de meest voorkomende problemen en hoe lossen we deze op? Dat is in het kort wat ik ga onderzoeken de aankomende 4 maanden. Ik heb nu elke woensdag mijn "project dag" en verder kan ik mijn tijd naar eigen inzicht ook wat flexibeler indelen. Dit betekent eigenlijk kort gezegd dat ik erg veel overuren werk, maar dat vind ik niet heel erg.

Nu gaan we het over de leuke dingen hebben: mn vrije tijd!!

Ik probeer als ik tijd heb zoveel mogelijk leuke dingen te doen. Zoals uiteten met de andere stagiaires, ik ben al een paar keer met Lisanne en Ayunda van JW Marriott uiteten geweest, of een biertje drinken met Charlotte en Felice en zoveel mogelijk mensen die zich erbij aan willen sluiten.
Zo zijn we een paar weken geleden randomly midden in de nacht op een beergarden gestuit. Super lief klein restaurantje, 300 meter van ons appartement af. En we hebben nog een paar keer wat gedronken in Beerbox, wat wel echt een van mijn favoriete plekken blijft. Maar na alle eerlijkheid ben ik na het werken best wel saai. Soms val ik gelijk na het eten in slaap of ben ik lichamelijk niet meer in staat om na het werken nog ergens heen te gaan. En dat is ook prima, ik probeer van de avonden die ik wel uit ga zoveel mogelijk te genieten. En mezelf af en toe op lekkere dingen te trakteren, zoals tapas (foto!!)

Het eerste weekend na mn laatste blog heb ik echt een super vette trip gemaakt door eigenlijk heel Phuket heen. Het was mooi weer en ik had echt zin om op avontuur te gaan! Ik heb een foto met mijn route toegevoegd, zeker 100 km gereden die dag!!
Vanaf huis naar Boat avenue, om te beginnen met een lekkere kop koffie, daarna doorgereden naar Patong, juncylon, waar ik nieuwe schoenen heb gekocht (van die super goed lopende nikes. Dat facking zand..). Aangezien mn haar wel echt mega lang werd, en dood, leek me het een top plan om naar de kapper te gaan. Dit was volgens mij voor de kappers een grotere missie dan voor mij aangezien ze geen idee hadden wat ze met mn krullen aanmoesten en uiteindelijk alles stijl gemaakt hebben voordat ze het konden knippen haha.
Daarna ben ik doorgereden naar een paar prachtige sightseeing spots; karon Beach, karon view point, prompthep cave en als klap op de vuurpijl naar de big buddha. Dat laatste was extra gaaf omdat de weg naar boven mega stijl was en ongelooflijk mooi. Eenmaal boven was het uitzicht echt bizar. Het weer was niet super maar ik kom zeker nog een keer terug. Terug naar beneden zag ik een restaurantje met uitzicht over karon Beach en daar heb ik mega chill gezeten met het beste uitzicht ooit!
Daarna ben ik langs central festival gereden voor wat boodschappen en daarna lekker terug naar huis! Was echt een top dag!

Het weekend daarna heb ik op vrijdag mijn werkpermit opgehaald en een thaise bankrekening aangemaakt. Ik was best wel behoorlijk trots op mezelf na dat hele proces. Die middag heb ik lekker op het strand doorgebracht en niks gedaan!
Zaterdag kwamen Selina en Lucas (andere stagiaires van Saxion die bij Asian trails werken) naar Phuket!
Voordat ze aankwamen ben ik overdag naar Phuket oldtown gegaan om een museum te bekijken en een lekker cultureel verantwoord een wandelroute te lopen langs alle bijzondere gebouwen. Ik heb me super goed vermaakt totdat het begon te regenen. Ik heb een gedeelte van een film gekeken uit gebrek naar betere ideeën en ben daarna naar Karon Beach gereden om lucas en selina op te halen.
We hebben super gezellig gegeten en daarna het uitgaansleven in Patong onveilig gemaakt. Ondanks dat ik echt geen fan ben van walking street was het mega leuk! We zijn in een aantal kroegen en twee clubs geweest, Whiteroom en seduction. Geslaagde avond.

BANGKOK BABYYY!! Ik zal er niet omheen draaien: ik mis Bangkok. Heel erg. Phuket is alles behalve hetzelfde. Ik mis de mensen, de goedkope taxi's, het uitgaan, het eten en het feit dat er altijd wel iets te doen is. Mensen leren kennen in Phuket, terwijl je in een dorp woont is niet makkelijk. Vooral als je allemaal andere shifts hebt en je eigenlijk altijd kapot bent. Maar goed, het was zo ver!! Op naar Bangkok!!
Donderdag na werken nam ik het vliegtuig en een paar uur later stond ik ik Banglamphu, de backpackers wijk in Bangkok. Ik heb met oude bekenden en vrienden wat gedronken maar het niet al te gek gemaakt.

Vrijdag heb ik voornamelijk besteed aan het afmaken van mijn eerste school verslag, maar ik zat heerlijk in de patio van een super leuk hostel met mn laptop op schoot te werken. Prima!! Ondertussen streetfood geluncht en een goede massage genomen. S avonds gegeten bij mn favoriete restaurant, Chomp! En daarna gezellig bijgekletst in cinema winehouse, waar de tijd stil lijkt te staan en iedereen elke keer super enthousiast is als ik binnen kom.
S avonds had ik afgesproken met Elias, mn oud collega van Asian trails. Het was echt een super super leuke nacht. Ondanks dat heel khaosan stil was, en er geen muziek gedraaid mocht worden hebben we onszelf prima vermaakt.

Zaterdag heb ik redelijk uitgeslapen, super chill gebruncht bij Cinema winehouse en daarna afgesproken en gerelaxed met Lucas en Selina. We hebben lekker op het terras gezeten en ik heb ze wat van de buurt rondom Samsen laten zien. Was mega leuk. De tijd ging te snel!!

Over 3 weken transfer ik binnen het bedrijf naar loca vore, om daar naast de ontbijt shift, de hele dag te gaan werken. Ik vind het opzich jammer omdat Sandbox ook heel erg leuk is, maar tegelijkertijd ook heel fijn. Het team is groter en wat relaxter en daarnaast is loca vore dichterbij de Food and Beverage office, waar ik aan mijn project kan werken.
Aangezien er best wel veel stagiaires doorschuiven werden ik en Will uitgenodigd voor een diner met het hele team. Super lief!! Will gaat naar het events team en ik kom hun team versterken. Daarom hadden ze ons beide getrakteerd op facking heerlijk en vooral heeeeel veeeeeel eten! Het was super super gezellig en na het eten werd ik uitgenodigd om mee te gaan naar een bar. De avond eindigde met 6 van mn collega’s in een super uber thaise club in Phuket town met een bandje. Ik heb echt keihard gelachen en enorm genoten!! Een biertje werden een hele boel drankjes en uiteindelijk was ik om 3 uur thuis.

Deze maand gaat een heftige worden. Omdat ik straks als mn vader, moeder en vriendinnen komen wat meer vrije tijd wil hebben ga ik deze maand alle zaterdagen overwerken. Dus ik heb zoals vandaag alleen maar op vrijdag vrij. Dat betekent dat ik dus echt 70+ uur in de week ga werken, maar ik heb het er voor over! Aankomende maand gaat dus een saaie tijd worden, maar dat is prima!

Heel erg bedankt voor het lezen en bedankt voor alle lieve reacties op mn vorige blog. Ik waardeer dat echt enorm!!! Dus bedankt en ga zo door!!

Liefs, Ly


  • 04 November 2016 - 13:20

    Mieke:

    Hoi Lysanne!
    Wat heb je weer een heerlijk verslag geschreven!!
    Ik moest gelijk aan je denken bij het nieuws van de overleden koning.... Je schrijft terecht, dat wij ons niet kunnen voorstellen hoe een totaal land in rouw schiet en de rouw allesoverheersend is... Nou; ik heb laatst een boek gelezen over een vrouw die in Noord-Korea is opgegroeid (en ervandaan gevlucht is..) en die heeft heel goed beschreven hoe in die landen de sociale controle zo groot is, dat je wel mee moet doen omdat buren je anders verlinken en dan kan jij en je familie erbij naar een strafkamp... Dus... ik vroeg me af of en hoe jij je daar tussen dan nog staande kan houden!! Zwart staat je overigens prima:) Maar het blijkt dus dat het toerisme de mensen flexibel houdt!! Gelukkig voor jou, , je moet al aan genoeg dingen wennen lijkt me zo!!
    Erg leuk om te lezen hoe je je in je vrije tijd (ook in je eentje) weet te vermaken.
    Stoer plan om nu even door te werken om zo vrije dagen op te kunnen sparen... wees dan maar even sociaal saai...: dat haal je dan straks wel weer in! Wel heel veel sterkte dan voor de komende maand!!
    groetjes uit grijs Apeldoorn... maar: dat grijs slaat alleen op het weer nu hoor:)))

  • 06 November 2016 - 22:48

    Jolanda :

    Lieve Lysanne,
    Wat fijn dat je al lekker ingeburgerd bent bij Renaissance! En de stageopdracht is hartstikke leuk, dat gaat helemaal goedkomen :-) Drukke tijden maar de tijd vliegt voorbij dus ook een beetje genieten hoor. Doe het kalm aan en pas goed op jezelf.
    Veel succes en plezier meis en tot je volgende blog.
    Dikke knuffel,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lysanne

Levensgenieter! Management stage in Phuket

Actief sinds 21 Feb. 2010
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 69555

Voorgaande reizen:

14 September 2016 - 16 Maart 2017

Phuket - beaches and work

27 Augustus 2014 - 04 Februari 2015

Bangkok baby!

13 December 2011 - 09 Januari 2012

Looney Lao and Crazy Thailand

Landen bezocht: